تبلیغات
شاید این جمعه بیاید شاید... - شبكه‏ای كه برای «من و تو» نیست

شبكه‏ای كه برای «من و تو» نیست

جمعه 26 فروردین 1390 02:40 ب.ظ

نویسنده : فدائیان رهبر

شبكه‏ی تلویزیونی «من و تو »، از 28 اكتبر مقارن با 6 آبان 1389 برنامه‏های خود را بر روی ماهواره‏ی هاتبرد شروع و با ارایه برنامه‏های تفریحی و سرگرمی با جهت‏گیری خلاف شئونات اخلاقی و بومی مردم ایران عملاً مكمل شبكه‏هایی همچون «فارسی وان» است. این شبكه متعلق به شركت تلویزیونی مرجان است و از بریتانیا پخش می‏شود.

نكته‏ی ابتدایی انتخاب اسم برای این شبكه است، دست‏اندركاران آن با انتخاب اسم «من و تو» عملاً خواستار تعامل و ارتباط با مردم ایران هستند و سیاست خود را پخش فیلم، سریال، اخبار و گزارش‏های متنوع قرار داده‏اند.

باید دقت داشت كه مخاطب هدف این شبكه، «مادران و زنان» جامعه‏ی ایران است و در این راستا سعی شده با چاشنی‏هایی از جمله آشپزی، طنز و حتی رقص به جذب مخاطب هدف خود بپردازند. استفاده از خوانندگان خارج‏نشین و كپی‏برداری از برنامه‏های شبكه‏های انگلستان دیگر استراتژی این شبكه است.

این شبكه با رویكردی كاملاً ضد ایرانی حتی در تیتر یك اخبار سایت خود، خبری را با عنوان «پشتیبانی جمهوری‏خواهان از حمل? نظامی به ایران» آورده كه كاملا دست‏های چدنی از پشت دستكش مخملین آن را هویدا می‏كند.

اگرچه سایر بخش‏های این شبكه رویكردی سرگرم كننده دارند، اما اهداف آن كاملاً مغایر با فلسفه‏ی نظام اسلامی كه توجه به تعالی زندگی انسان بر اساس تعلیمات دین مبین اسلام است می‏باشد و دقیقاً رویكردی اومانیستی و مادی‏محور را دنبال می‏كند.


نكته‏ی آخر این كه رویكرد شبكه‏ی «من و تو1» را علیرغم همه‏ی تحلیل‏ها باید در جایی دیگر جستجو كرد. جایی كه سال‏هاست، فیلم‏های سینمایی درصدد هستند آن را به جامعه ایرانی تزریق كنند و آن نیز القای سبك زندگی غربی است كه در محتوای تمام برنامه‏های این شبكه مشاهده می‏شود؛ البته به نظر هدف اصلی این شبكه می‏باشد. تغییر رفتار و سبك زندگی و الگوی رفتاری كه بیشتر زنان جامعه ایرانی را هدف قرار داده و نشان می‏دهد كه هدف‏‏گزاری مسؤولان این شبكه كدام قشر از جامعه ایرانی را نشانه گرفته است.

* مدیر شبكه‏ی «من‌ و تو1»

عمده برنامه‏های این شبكه به تهیه‏كنندگی مرجان عباسی و كیوان عباسی پخش می‏شود. كیوان عباسی پیش از این مدیر و پایه‏گذار سایت اینترنتی «ببین تی‏وی» با سرمایه‏گذاری یك آمریكایی، در ماه ژوییه 2006(م) بود كه در زمینه پخش ویدیو و فیلم‏های كوتاه كه معمولاً به ایران مربوط بود. وی سابقه همكاری با تلویزیون‏های مختلف در آمریكا، مثل «آزادی» و «تپش» را دارد. سایت اینترنتی «ببین تی‏وی» در سال 2008 به دلیل رویكرد غیراخلاقی و غیر دینی خود به دستور مقام قضایی در ایران فیلتر شد...

*برنامه‏های شبكه‏ی «من و تو1»

- بفرمایید شام

«بفرمایید شام» یكی از برنامه‏های تلویزیون «من و تو» می‏باشد، امتیاز آن از شركت «ITV GLOBAL» انگلستان خریداری شده. در این برنامه 4 فرد عادی دعوت می‏شوند كه هر كدام برای یك شب آشپزی كنند و رقابت شروع می‏شود. هر شب یك نفر میزبان است و باید برای 3نفر دیگر آشپزی كند، در هرشب 3نفر میهمان به میزبان به صورت كاملاً مخفیانه امتیاز می‏دهند تا اینكه شب آخر فردی كه بیشترین امتیاز را كسب كرده برنده 1000 پوند خواهد شد.

این برنامه با هدایت صدای یك نفر كه نقش راوی را ایفا می‏كند آغاز می‏شود و این فرد در طول برنامه اشكالات شركت‏كنندگان را به صورت تمسخرآمیز بیان می‏كنند. جالب این جاست كه در این برنامه هر شب شروع سفره غذا با سرو مشروب است و اگر احیاناً فردی تمایلی به خوردن مشروب نداشته باشد به صورتی كاملاً زیركانه از سوی راوی تخریب می‌شود.

نكته‏ی مهم این برنامه ،آشناسازی بیننده با زندگی ایرانیان ساكن انگلستان، خلقیات آنان و شاید بتوان گفت، ایجاد تصویری از یك زندگی خوب و عادی در میان آنان است كه به شكلی غیرمستقیم، با ذهنیت قبلی بسیاری از ایرانیان مبنی بر زندگی سخت در غربت، به مبارزه بر می‏خیزد.

نكته‏ی مهم دیگر این كه هدف عمده‏ی این برنامه عادی‏‏سازی روابط میان افراد مرد و زن است و شركت‏كنندگان در این برنامه عموماً از تعریف مسایل و رفتارهای غیرمتعارف خود ابا ندارند.

- سالی تاك «Sali Talk»

یك برنامه تاك‏شو با با سرك كشیدن به گوشه و كنار جهان موارد جالب و بعضاً عجیب را از اینترنت جستجو كرده و برای مخاطبان پخش می‏كند. این برنامه كه در اشكال مختلف پخش می‏شود حتی خوانندگان لس‏آنجلسی را نیز به تمسخر كشانده و هر هفته بدترین ویدیوها و آهنگ‏های آنان را به انتخاب ببیندگان معرفی می‏كند. آموزش زبان فارسی به كارگردان این برنامه كه یك انگلیسی می‏باشد از نكات دیدنی این بخش است. این برنامه معمولاً در انتخاب سوژه‏ها نیز به تمسخر فرهنگ و آداب و رسوم مردم ایران پرداخته و اكثر اوقات نیز به تمسخر دكتر احمدی‏نژاد رییس جمهور كشور می‏پردازد.

اتاق خبر

«اتاق خبر» تنها برنامه‏ای در این شبكه است كه به صورت مستقیم به سیاست می‏پردازد و می‏توان در آن ردپایی از سیاست‏های خصمانه دولت انگلیس و سایر دول غربی را مشاهده كرد. در این برنامه كه به شیوه‏ای متفاوت اجرا می‏شود، گویندگان خبر به شكلی غیررسمی بر پشت مانیتورهای خود مستقر هستند و همگی به صورت هماهنگ بخشی از یك خبر را می‏خوانند.رویكرد این خبرها نیز اكثراً به سمت مسایل داخلی با رویكردی كاملاً یك‏طرفه و با هماهنگی سیاست‏های دول غربی مبنی بر ایران‏هراسی می‏باشد.

حمایت از فتنه سبز نیز یكی از محورهای ثابت این برنامه خبری می‏باشد، بعد از جریانات 25بهمن 1389 رویكرد این بخش خبری كاملاً در خدمت روحیه دادن به فتنه‏گران و مخابره اخبار و اطلاعات دروغ می‏باشد.

- من وتو+

«من و تو+» یك برنامه‏‏ای مجری محور است با دو مجری زن و مرد كه به صورت گروهی اجرا می‏شود و بر پایه‏ی مصاحبه با هنرمندان و عناصر فرهنگی و اجتماعی به تولید برنامه می‏پردازد. نگاه این برنامه معرفی افراد فعال در حوزه‏های هنری و فرهنگی و اجتماعی است و تمركز آن بر روی تبلیغ ایران باستان و معرفی پادشاهان قدیم ایران است.

- پخش فیلم‏های تهمینه میلانی

پخش فیلم‏های خاص از سیاست‏های این برنامه است به نحوی كه از چند ماه گذشته پخش فیلم‏های «تهمینه میلانی» از این شبكه شروع شده است و هر هفته جمعه شب‏ها یكی از فیلم‏های این فیلمساز فمینیست رأس ساعت 8شب پخش می‏شود و در آخر همان شب تكرار می‏شود و روز بعد در ساعت 8شب كه بهترین زمان پخش یك برنامه‏ی تلویزیونی است، به پخش پشت صحنه‏ی فیلم پخش شده در روز قبل می‏پردازد و با بازیگران و عوامل فیلم خصوصاً تهمینه میلانی مصاحبه می‏شود.

جنس مصاحبه‏های پخش شده با خانم كارگردان نشان می‏دهد كه این برنامه‏ها در سال جاری به صورت اختصاصی برای این شبكه ضبط شده و این نشان از همكاری این كارگردان با شبكه‏ی مذكور دارد و البته وی نیز بدون پرده‏پوشی تمام نیات خود را در ساخت فیلم بازگو می‏كند و اكثر مواقع نیز با سیاه‏نمایی از اوضاع زنان در ایران و جامعه ایرانی به نقد یك‏طرفه می‏پردازد تا آثار خود را تأیید نماید. پخش پشت صحنه‏ی این فیلم‏ها و روابط غیرمتعارف بازیگران و عوامل فیلم كه بعضاً بدون حجاب اسلامی ظاهر می‏شوند، بیشتر برای حساسیت‏زدایی از احكام شرعی مثل حجاب می‏باشد.

- آفساید

برنامه‏ی «آفساید» یك مجله‏ی هفتگی ورزشی است كه اتفاقات و رویدادهای هفته به هفته‏ی فوتبال ایران را مرور می‏كند و سعی دارد مسایل را به صورت موشكافانه بررسی كند. اما این برنامه كه قصد دارد با نگاهی شبیه برنامه‏ی نود حركت كند به نقاط ضعف فوتبال ایران می‏پردازد، سعی دارد كه نشان دهد فوتبال ایران را عده‏ای فرصت‏طلب كه وابسته به نهادهای نظامی هستند نشان دهد. تمسخر مدیران ورزش ایران نیز در این برنامه رایج است.

- ترویج اباحی‏گری و بی‏بند و باری در قالب برنامه «شیمی» و تبلیغات همه جانبه خواننده لس آنجلسی با عنوان برنامه «آكادمی موسیقی ...» از دیگر اهداف مدیران این شبكه است.

- در برنامه‏هایی چون «زرشك » كه در ظاهر به آموزش آشپزی فوری برای كارمندان می‏پردازد و«گارد ساحلی»كه روایت‏گر نجات شناگران و گردشگران در ساحل است نیز سازندگان در صدد عادی جلوه‏دادن مصرف مشروبات الكلی و از بین بردن قبح حیا در خانواده‏ها هستند.

چند نكته در خصوص شبكه من و تو قابل اشاره است:

در خصوص گروه هدف این رسانه دو نكته وجود دارد: یك نگاه معتقد است مخاطب هدف این شبكه مادران و زنان جامعه است و برای اثبات نگاه خود، به وجود و محبوبیت برنامه‏هایی با چاشنی‏های مختلف از جمله آشپزی، طنز و حتی رقص اشاره دارد. اما نگاه دیگر، غیر از زنان، بیشتر معتقد به توجه خاص شبكه به افراد دوره‏های سنی نوجوان و جوان است.

در بیشتر برنامه‏های شبكه‏ی من و تو ناخودآگاه این نگاه القا می‏شود كه «زندگی می‏تواند لذت بخش‏تر از آنی كه هست باشد» و این نكته‏ی كلیدی و نهفته این برنامه‏هاست. شاید به نوعی تمركز خاص این شبكه بر مسایل تفریحی و سرگرمی، ناخودآگاه و طبیعتاً این چاشنی را به محتوای برنامه‏ها بدهد، اما در حقیقت سرخوشی و سرزندگی‏ای كه در زندگی ایرانیان خارج از كشور نشان داده می‏شود، به نوعی متفاوت با بسیاری از برنامه‏های كانال‏های ماهواره‏ای دیگر است. جنبش و سرخوشی كاذب جوانان لندن‏نشین و تلاشی كه برای شاد بودن، راحت بودن و رسیدن به موفقیت از خود نشان می‏دهند، عنصر بسیار تأثیرگذاری در جذبیت و محبوبیت این شبكه برای جوانان است.

در ماه‏های گذشته، شبكه‏های پارسی زبان ماهواره‏ای در بخش تفریحات و سرگرمی، رشد كمی و كیفی گسترده‏ای را در خود ایجاد كرده‏است. تنها در یك مورد، حضور كانال «فارسی‏وان» و ابتكار آن در جهت پخش سریال‏های عاشقانه با دوبله فارسی، سبب شد كه تقریباً نه تنها اغلب شبكه‏های سرگرم كننده پارسی‏زبان به پخش سریال روی آورند، بلكه تلاش كنند تا با دوبله آنها، مخاطبان بیشتری را نیز به خود جلب نمایند. این امر برای یكی از شبكه‏های عربی نیز اتفاق افتاد (البته نه با دوبله، بلكه با زیرنویس). به هرحال، نمی‏توان این حقیقت را پنهان كرد كه شبكه‏هایی مثل «من وتو» فقط از خلأ سرگرم كنندگی و جذبیت آفرینی در رسانه‏های داخلی استفاده می‏كنند، و گرنه به خودی خود محصولات جذاب و عجیب و غریبی ندارد.

هرچند رسانه‏ی ملی در شرایط فعلی و با هجوم این تعداد شبكه سرگرم كننده، قدری در موضع انفعال قرار دارد، اما همواره نشان داده با حركت‏های درخشان مثل تولید سریال مختارنامه و یا مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر، می‏توان رسانه‏ای دینی و در عین حال با نشاط داشت. با این حال، نباید از یاد برد كه «سرگرم سازی» یك صنعت است با تمام قواعدی كه برای خود دارد. یكی از قواعد پذیرفته شده در این صنعت به رسمیت شناختن نیاز مخاطب به شادی و سرگرمی، و تلاش برای استفاده از همین اصل جهت رقابت با دیگران است.




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: - -